Ram0

Postby Stig » Mon May 14, 2007 2:33 am

Hej gött folk, nu har jag problem :angry:

Det är så att ram0 blir fullt <a href='http://www.sadako.mine.nu/mrtg/ram0.html' target='_blank'>kolla</a>

Jag vet inte varför det blir fullt, men jag misstänker att det beror på att MySQL använder sig av TMP och att det ligger på ram0

I rc_mySQL står det
TMP=`pwd`
men jag vet inte riktigt vad som menas med detta.

Sedan undrar jag om någon vet var jag kan hitta någon "config" fil för MySQL, eller har den ingen configurationsfil?
Stig
Member

Postby Stig » Mon May 14, 2007 2:35 am

Nytt försök med report.txt
Stig
Member

Postby effo » Mon May 14, 2007 6:25 am

Vad som görs där är väl att variablen TMP tilldelas resultatet av kommandot 'pwd'. Är det då så att du står i /tmp när kommandot körst så kommer variablen att ha värdet /tmp
This is Linux country. On a silent night you can hear Windows reboot.
effo
Senior Member

Postby Stig » Tue May 15, 2007 7:59 am

OK
Ja, det verkar som det är en lokal variabel som scriptet använder för att hoppa tillbaka efter att varit inne i mysql sökvägen och startat "safe_mysqld"

Kan du eller någon annan komma på varför min ram0 ökar tills den "slår i taket"?

Jag misstänker att mySQL ligger bakom då det började när jag började använda MySQL från en windowsmaskin som ansluter sig med ODBC.

Kan det vara så att MySQL använder sig av någon "temp" i ram0?

Och var hittar jag "configurationsfilen" för MySQL så att jag kan se vart en eventuell "temp" finns?
Stig
Member

Postby Stig » Thu May 17, 2007 2:40 am

Är det någon som vet vilka kataloger som ligger i ram0?

Kolla <a href='http://www.sadako.mine.nu/mrtg/ram0.html' target='_blank'>här</a>, jag fattar ionte vad det är som växer på ram0 och behöver veta

Det jag kan tänka mig är de kataloger som ligger i minnet

Följande skulle jag kunna tänka mig

/bin
/dev
/etc
/lib
/proc
/rc
/sbin
/var

Resten är monterat och bör inte förorsaka några problem.
Kan inte hitta något som ökar och blir mer och fundersam på om det kan finnas något som inte syns.

:wacko: :(
Stig
Member

Postby effo » Fri May 18, 2007 2:18 am

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men vad händer om du inte använder mySQL? Fungerar det bättre då? Du kan ju pröva att posta i engelska forumet så får du säkert hjälp av Lightning
This is Linux country. On a silent night you can hear Windows reboot.
effo
Senior Member

Postby Stig » Fri May 18, 2007 8:43 am

Nja, jag är inte så bra på engelska, tyvärr.

Om jag skall stänga av MySQL så får jag problem med andra saker :(
Jag har emigrerat över databaser från MS till MySQL, får väl se om jag kan stänga MySQL någon natt.

Jag har funderat lite på trädet som finns i ram0 och tänkte köra ett script var 20 minut som sparar ner information från "ls" till en fil och på det sättet hitta vad som ökar i volym.
Stig
Member

Return to Svenska - Swedish